GAINERY – FANTASTYCZNE SUPLEMENTY NA MASĘ CZY WIELKIE NIEPOROZUMIENIE?

Suplementy diety zawierające solidną dawkę białka i węglowodanów, potocznie nazywane „gainerami”, są najczęściej polecanym produktem „na masę”. Największą korzyść z ich spożywania niewątpliwie czerpać będą ektomorficy, ale też ludzie będący w ciągłym biegu. Ten artykuł rozwieje wątpliwości co do skuteczności tego typu rozwiązań.

Gainer jest odżywką węglowodanowo-białkową. Dostarcza naszemu organizmowi zarówno porcji aminokwasów, budujących włókna mięśniowe, jak i węglowodanów, pokrywających zapotrzebowanie na energię. Gainery, w przeciwieństwie do odżywek białkowych, nadają się idealnie jako wypełnienie kalorii, których nie jesteśmy w stanie już zmieścić w siebie z tradycyjnego jedzenia. Dzieje się tak dzięki temu, że zawierają przeważającą ilość węglowodanów. Proporcje węglowodanów w stosunku do białka w tych produktach sięgają nawet 4:1.

O odżywkach węglowodanowo-białkowych trenujący wypowiadają się w dwojaki sposób. Zwolennicy uważają je za niezastąpione i rewelacyjne, ze względu na możliwość budowania czystej jakościowo masy w przyjazny sposób. Przeciwnicy twierdzą, iż gainery zawierają praktycznie same cukry proste, przez co przyczyniają się do budowania tłuszczu. Gdzie więc leży prawda? Prawda leży w fizjologii.

Każdy bywalec siłowni, który nie trzyma diety i nie dawkuje makroskładników w odpowiedni sposób, suplementów również nie będzie dawkował w odpowiedni sposób. A co za tym idzie, jego efekty będą dalekie od oczekiwań. Cała magia maksymalizacji efektów polega na manipulowaniu kaloriami. Jeśli nie będziemy wiedzieć jakiej ilości białka i węglowodanów w diecie potrzebujemy, będziemy dawkować je na ślepo. Co się wtedy stanie? Prawdopodobnie albo efektów nie będzie, albo masy nam przybędzie, ale również w tłuszcz. Każdy wcześniej, czy później przekonuje się, że aby budować czystą masę, wcale nie potrzeba ogromnego nadmiaru kalorii. Wystarczy na sam początek ok 300 kcal na plus, a gdy waga przestaje iść w górę to dalej zwiększamy.

Gainer jest idealnym uzupełnieniem zbilansowanej diety. Gdy jesteśmy „na masie”, dostarczanie takiej ilości jedzenia może sprawiać trudność. W przypadku ludzi zabieganych oraz ektomorfików jest to wręcz niemożliwe. Dzięki wypiciu kilku szejków gainera w ciągu dnia unikamy sytuacji, w której wracamy do domu późnym wieczorem, a musimy zjeść jeszcze 1500 kcal. Kto nie przeżył tego na własnej skórze? Wówczas uzupełnienie diety porcjami gainera może okazać się niezastąpione.

Odpowiadając na pytanie zawarte w temacie, gainer, tak jak każdy suplement diety, może okazać się nieocenioną pomocą podczas budowania masy mięśniowej. Dopasowując suplementację do diety tak, aby każdego dnia osiągać określoną nadwyżkę kaloryczną, jesteśmy w stanie zbudować czystą muskulaturę i nie zalewać się tłuszczem. Bez względu na to jak szybki lub wolny jest nasz metabolizm.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *