Faza ekscentryczna

Jesteśmy w jednej z siłowni. Towarzyszy nam dwóch bywalców. Obserwujemy ćwiczących, nawiązuje się rozmowa. Mowa o przyroście siły i masy. Panowie wyjaśniają istotę ruchu koncentrycznego, czyli podnoszenia ciężaru, i ruchu ekscentrycznego, mianowicie opuszczania ciężaru. Dowiadujemy się, że ten drugi wcale nie rzadko bywa ważniejszy. Dlaczego? Ano dlatego, że mięsień w fazie ekscentrycznej, czyli negatywnej, pęka, a następnie organizm zabudowuje pęknięcia rozbudowując w ten sposób mięsień.

– Ruch ekscentryczny (negatywy) pozytywnie wpływa na poprawę koordynacji nerwowo-mięśniowej – wyjaśnia Pan Marek, właściciel siłowni i trener. – Ruch ekscentryczny to lepsza kontrola ruchu i jego efektywność.

– Lepiej rozwija się siła – dodaje Pan Tomek. – Ruch negatywny zwiększa wytrzymałość mięśni i ścięgien..

– Co zmniejsza ryzyku urazu.. Co ciekawe a paradoksalne, urazy mięśni zdarzają się najczęściej właśnie w tej fazie.

– Dokładnie. Im ćwiczenie jest wykonywane bardziej dynamicznie tym ryzyko jest większe.

– Należy zaznaczyć, że w tym ruchu mięśnie są w stanie pokonać opór nawet 1.5 razy większy niż w fazie koncentrycznej!

– To bardzo istotne ze względu na zdrowe budowanie masy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *