Najlepsze aminokwasy

Aminokwasy rozgałęzione BCAA. Występują w trzech postaciach: izoleucyny, leucyny i waliny. Skupmy się zatem na pierwszym z wymienionych, by móc przybliżyć istotę zagadnienia. Czyli izoleucyna, aminokwas występujący w białku, w jajach, rybach, mięsie i produktach mlecznych, jak również w migdałach, ziarnach sezamu, soczewicy, żelatynie, dyni, w maku i w orzeszkach ziemnych.

Dla zorientowanych funkcje izoleucyny są po prostu jasne. Izoleucyna spełnia w organizmie człowieka szereg zasadniczych funkcji: pomaga przyspieszyć regeneracje mięśni, regeneruje tkanki, skórę oraz paznokcie, wspomagając gojenie się ran, bierze równocześnie udział w procesie krzepnięcia krwi; izoleucyna to ponadto aminokwas regulujący poziom cukru we krwi, niezbędny składnik w syntezie hemoglobiny. Wpływając na efektywność produkcji hormonu wzrostu, ma również wpływ na rozwój masy mięśniowej poprzez wspomaganie syntezy białek w mięśniach i wątrobie. Izoleucyna pomaga przeciwdziałać i walczyć z chorobami takimi jak: fenyloketonuria, zespół wyniszczenia ponowotworowego, choroba syropu klonowego czy dyskineza późna, bierze udział w detoksykacji odpadów azotowych.

Jak wszystko w zbyt dużych ilościach, izoleucyna może szkodzić, bowiem zbyt duża ilość izoleucyny wpływa na obniżenie poziomu występowania aminokwasu zwanego tyrozyną, ta z kolei ma znaczny wpływ na funkcjonowanie dopaminy wpływającej pozytywnie na samopoczucie. Tak więc udziałem nadmiaru izoleucyny może być depresja, apatia, zmęczenie lub przygnębienie. Ponadto zwiększenie częstotliwości oddania moczu, nadciśnienie, niestrawność, odruchy wymiotne oraz zaczerwienienia twarzy, mogą być efektem nadmiaru izoleucyny. Natomiast niedobór izoleucyny występuje tylko w przypadku niedoboru białka w diecie, a jego objawy bardzo często przypominają objawy hipoglikemii. Objawem zbyt niskiej podaży izoleucyny jest zwiększenie uczucia senności i zmęczenia, często wskutek ciężkiego treningu.

Na rynku dostępne są całe serie suplementów bogatych w izoleucynę. Wystarczy krótki research by dowiedzieć się, że każda poważna firma produkująca pod dyktando potrzeb kulturystycznych, ma w swojej ofercie aminokwasy, w tym oczywiście izoleucynę. Zaleca się przyjmowanie izoleucyny na krótko przed treningiem, by osłabić negatywne efekty ciężkiego treningu z dużymi ciężarami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *